דבר הפז"מניק: 


כשאתם שומעים את המילה "פרסום" ישר עולה לכם תמונה לראש של חבורת צעירים מסביב לשולחן מעלים רעיונות לפרסומת מצחיקה בטלוויזיה. האמת היא שרק חלק קטן מעולם הפרסום של היום עובד ככה. כל שנה שעוברת תקציבי הפרסום עוברים בהדרגה לפרסום אונליין. כלומר, גוגל ופייסבוק.

יש לכך הרבה סיבות, אבל אולי הסיבה העיקרית לכך טמונה בעובדה שדרך האינטרנט אפשר למדוד מה הפרסום שלכם באמת עשה. כמה נחשפו למודעה, כמה לחצו עליה, כמה אנשים ראו את הסרטון, ובסופו של דבר - כמה אנשים באמת רכשו את המוצר או נרשמו לשירות דרך האינטרנט. אלו הם נתונים שלעולם לא נוכל לדעת מפרסום של שלט ענקי בכביש איילון, או מפרסום ברדיו.


למעשה, פרסומאי טוב במושגים של השנים האחרונות צריך להיות חצי אמן וחצי מתמטיקאי. כלומר, להשתמש ביצירתיות שלו כדי לגרום לגולשים לראות את הסרטון או להקליק על המודעה, ואחר-כך לבצע אופטימיזציה - לשנות ולשפר בהתאם לנתונים. למשל, להחליף את הצבע של כפתור שליחת הפרטים מכחול ל-אדום ולראות איך פתאום כמות ההקלקות עולה.

עולם הפרסום בדיגיטל דומה לעולם הפרסום הרגיל עם הרבה נגיעות של הייטק. תעשיית הפרסום והקידום הממומן ברשת היא חדשה יחסית וכוללת כמה סוגים של מקצועות חדשים, סופר מעניינים, ועם שכר נאה מאוד בצידם.


מנהל - PPC (קידום ממומן ברשת)


ראשי התיבות של PPC - pay per click מייצגים למעשה את צורת התשלום הנפוצה ביותר למפרסמים ברשת - תשלום עבור הקלקה. גוגל ופייסבוק נותנות לכם את הבמה ואת כל הכלים להעלות את הפרסומות שלכם, ולשלם להן אך ורק עבור ההצלחה של הפרסום שלכם.


גוגל ופייסבוק מנתחות את ההקלקות על המודעות או הצפיות בסרטון שהעליתם ומחייבות אתכם בהתאם למידת ההצלחה. אם העליתם מודעת פרסומת מאוד מוצלחת שקיבלה הרבה הקלקות ביחס לכמות האנשים שצפו בה - התשלום על הקליק יהיה נמוך יותר. מנהל ה-PPC במשרד פרסום אחראי על ניתוח הקמפיינים הממומנים בפלטפורמות השונות והוא נדרש להיות יצירתי מצד אחד, ולהיות טוב יחסית עם מספרים מן הצד השני. 

שכר ממוצע: 8,000 ש"ח למתחילים, ויכול להגיע בקלות ל-15,000 לבעלי ניסיון של 2-3 שנים. מנהלי צוותים בחברות הבכירות מרוויחים שכר של מעל ל-20,000 ש"ח.
האם צריך תואר?  ממש, אבל ממש ממש לא.  




למידע על קורס PPC (על חשבון הפיקדון הצבאי) של מכללת Seperia college בהרצליה לחצו כאן >


קידום אתרים במנועי חיפוש - (SEO (Search engine optimization


כשאנחנו אומרים "מנועי חיפוש" אנחנו מתכוונים בעיקר לחיפוש במנוע של גוגל. על הדף השני והשלישי כבר אף אחד לא מסתכל. כולנו יודעים שמי שהגיע למעלה בחיפושים כנראה טוב יותר מהאתר שמתחת. המלחמה והתחרות על המיקום בגוגל היא יומיומית והיא מקצוע מבוקש ביותר היום.

גוגל סורק את האתר שלכם ומשווה אתכם כל הזמן עם אתרים אחרים. גוגל יודע מי האתר הכי מהיר, עם התוכן הכי מגוון, שמתאים לכל המכשירים, ועוד הרבה הרבה קריטריונים אחרים שקובעים לבסוף מי למעלה ומי למטה - דבר שיכול להשתנות בכל רגע נתון. איש ה-SEO אחראי לשנות את התכנים והנראות באתר כך שהאתר יעלה במיקום בחיפוש של גוגל.

בדומה למנהלי PPC, גם מנהלי SEO מרוויחים בין 6-8 אלף ש"ח בהתחלה ויכולים להגיע לסכומים יפים של 5 ספרות לאחר כמה שנים. אנשי SEO עובדים לא רק במשרדי פרסום ומועסקים גם ע"י החברות הגדולות.

להשוואת קורסי קידום אתרים על חשבון הפיקדון הצבאי לחצו כאן >   


ניהול מדיה חברתית


בדיוק כמו שזה נשמע. במשרדי פרסום גדולים שמטפלים בהרבה לקוחות, יש אנשים שכל תפקידם הוא לנהל את הפלטפורמות החברתיות של אותו לקוח. להעלות פוסטים ולחשוב על תחרויות רשת בפייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'אט, ועוד. מנהל מדיה חברתית הוא איש קריאייטיב לכל דבר שחייב להיות יצירתי ומעודכן בטרנדים הכי חמים ברשת.

מנהלי מדיות חברתיות עם ניסיון של כמה שנים יכולים להרוויח בין 14-16 אלף ש"ח בחודש. 

למידע על קורסי ניהול מדיות חברתיות המוכרים לפיקדון הצבאי לחצו כאן >
וחפשו בתת-תחום "פרסום ושיווק באינטרנט".


 

תקציבאי דיגיטל


אנשים טועים וחושבים ש-"תקציבאי" מתעסק בכספים בגלל המילה תקציב. ממש לא. בעולם הפרסום כולו "לקוח" = "תקציב". למשל, משרד הפרסום X  קיבל השנה את התקציב של חברת סובארו, כלומר - סובארו הם הלקוח של משרד הפרסום X.

התקציבאי (Account manager) למעשה מנהל את הקשר עם הלקוח. אם הלקוח מבקש השבוע שתעלה מודעה לעיתון ישראל היום - התקציבאי מעביר את הדרישה למחלקת הארט ומחלקת הקריאייטיב, מקבל "ריג'קטים" (כמו בצבא) מהלקוח, ומנהל את ה-"פינג-פונג" שבין המשרד ללקוח עד שהתוצר מוכן לשביעות רצונו.

 

אין הרבה הבדל בין תקציבאי במשרד פרסום רגיל, למשרד פרסום בעולם הדיגיטל. כולם בסופו של דבר אחראים על הקשר עם הלקוחות, כשההבדל העיקרי הוא בפלטפורמות הפרסום. לתקציבאי דיגיטל יש תפקידים מגוונים שלרוב כוללים גם ניהול שוטף של עמודי הפייסבוק - מענה לפניות בעמוד, מענה לתגובות, איסוף נתונים, ניהול תחרויות רשת, ועוד.   

תקציבאי הוא תפקיד התחלתי בעולם הפרסום (גם הדיגיטלי, וגם הרגיל) והשכר בו נע בין 6 ל-8 אלף ש"ח בשנתיים הראשונות. לאחר מכן אפשר להתקדם בדרגות לתפקיד סופרווייזר - מנהל לקוחות ראשי, או לעבור לצד הלקוח ולהיות חלק ממערך השיווק שלו. 


רכש מדיה - Media buyer


קיים במשרדי הפרסום הגדולים. המדיה באייר או בעברית - קניין המדיה, אחראי על רכישת המדיה בהתאם למה שנקבע עבור קמפיין מסוים. אם הוחלט שהקמפיין יהיה באפליקציית X, Y, Z, תחנת רדיו 1,2,3, ובעיתון א', ב' ו-ג' -  ה-media buyer יהיה אחראי על המשא ומתן מול המדיות האלו כדי לקבל את המחירים הטובים ביותר עבור הפרסום בהן.

מנהלי רכש מדיה הם לרוב חבר'ה עם ניסיון של כמה שנים טובות בעולם הפרסום ועל כן השכר שלהם הוא בין הגבוהים ביותר.